ВО "Свобода"

ENG

23 липня 2014
Лист Олега Панькевича до Посла Франції в Україні Алена Ремі
Лист Олега Панькевича до Посла Франції в Україні Алена Ремі

Ваша Великоповажносте,.

Звертаюсь до Вас з приводу запланованого продажу французьких військових суден стратегічного призначення "Містраль", що є десантними кораблями-вертольотоносцями. Відповідний французько-російський контракт було підписано 2011 року.

У зв'язку з цим хотів би звернути Вашу увагу на низку обставин та юридичних норм, що роблять передачу цього стратегічного озброєння Російській Федерації таким, що шкодить міжнародній репутації Вашої країни і може порушувати законодавство Європейського Союзу.

У червні 1998 року за ініціативою Французької Республіки та Великобританії Рада ЄС схвалила Кодекс поведінки ЄС щодо експорту озброєнь, який став політично зобов'язувальним документом. Згодом, 2008 року, Кодекс було трансформовано у Спільну позицію Ради ЄС 2008/944/CFSP що визначила спільні правила по контролю за експортом військових технологій та обладнання і має юридично зобов'язувальний статус. Стаття 2 Спільної позиції містить низку критеріїв, що визначають випадки, в яких держава має відмовити у наданні ліцензії на експорт військових технологій та обладнання. Попередні експертні висновки свідчать про те, що у випадку Містралів порушуються кілька критеріїв Статті 2, зокрема:

Критерій 4. Збереження регіонального миру, безпеки та стабільності.

Країни-члени мають відмовляти у експортній ліцензії, якщо існує чіткий ризик, що отримувач використає військову технологію або устаткування в агресивних цілях проти іншої країни або для застосування сили у своїх територіальних претензіях.

Коментар: у травні 2014 року командувач Чорноморським флотом РФ адмірал Александр Вітко заявив про можливість використання "Містралів" у Чорному морі. Дозвольте мені нагадати, що один з "Містралів", які будуються для Росії носить ім'я "Севастополь". З огляду на це, ризик розміщення "Містраля" в акваторії Чорного моря є дуже високим. В свою чергу, значне посилення військового потенціалу РФ в зоні, де вона провела незаконну окупацію земель України становить загрозу регіональному миру та стабільності.

Розглядаючи цей ризик, країни-члени мають брати до уваги, серед іншого:

(а) існування або ймовірність збройного конфлікту між отримувачем та іншою країною.

Коментар: де-факто, збройний конфлікт вже відбувається. Окрім окупованої території Криму, РФ підтримує терористичні угруповування на сході України, куди регулярно постачається російська зброя, найманці та кадрові військові. Вночі 5 липня було обстріляно пост технічного спостереження українських прикордонників на узбережжі Азовського моря. Терористи прибули з боку Російської Федерації на двох маломірних плавзасобах. Окрім того, існують вагомі свідчення того, що обстріл території України ракетами з реактивних систем залпового вогню "Град" всередині липня цього року здійснювався безпосередньо з території Російської Федерації.

(б) претензію щодо території сусідньої країни, яку отримувач висував у минулому або погрожував висувати через застосування сили.

Коментар: такою претензією є окупований Кримський півострів. 9 липня російський міністр закордонних справ Сергій Лавров сказав, що у випадку нападу на Крим або Севастополь (тобто на українську територію), РФ буде діяти згідно до власної військової доктрини. Така заява є явною погрозою застосування сили у зв'язку з окупацією території сусідньої країни. Наразі існує надзвичайно великий ризик, що "Містраль" базуватиметься на окупованій українській території у Севастополі.

(в) імовірність, що військова технологія або устаткування використовуватиметься для цілей, відмінних, ніж легітимні інтереси національної безпеки та захисту отримувача.

Коментар: Як вже зазначалось, "Містраль" імовірно буде використано для посилення військового контингенту окупованого Кримського півострову, що не може бути легітимним інтересом РФ.

(г) потреба не чинити негативного впливу на регіональну стабільність жодним суттєвим шляхом.

Коментар: з наведеного вище випливає, що негативний вплив на регіональну стабільність буде мати місце.

Подібним чином, можна побачити порушення Критерію 5 "Національна безпека країн-членів … та дружніх і союзницьких держав". Угода про асоціацію між Україною та ЄС фіксує наші дружні і партнерські стосунки, в тому числі у сфері безпеки та оборони. Водночас передача "Містралів" російській стороні в час вчинення нею агресії проти України йде на шкоду українським стратегічним інтересам.

Порушується також Критерій 6, де говориться про поведінку країни-покупця стосовно тероризму та повагу до міжнародного права. Джерелом тероризму в Україні є РФ. Цей факт був багаторазово підтверджений Україною. Окрім того, продовженням окупації Кримського півострова РФ порушує засадничі принципи Статуту ООН.

Отже, існує висока імовірність того, що передача Містралів Російській Федерації спричинить порушення зобов'язань Вашої держави згідно до Спільної позиції 2008/944/CFSP, яка є юридично зобов'язувальним документом. 2 лютого 2010 року під час виступу у Національних зборах Французької Республіки тодішній міністр оборони Франції пан Ерве Морен (Hervé Morin) заявив, що "… ця спільна позиція є юридично зобов'язувальним актом, що не потребує ухвалення національних заходів адаптації законодавства. Отже, вона діє напряму на французьку адміністрацію …". Виходячи з цього, можливість передачі суден "Містраль" Російській Федерації у легітимний спосіб є сумнівною.

У випадку передачі "Містралів", Французька Республіка стане співвідповідальною за наслідки їх використання Російською Федерацією в акваторії Чорного моря. У цьому відношенні варто згадати, що березнева резолюція Генеральної асамблеї ООН 68/262 "Територіальна цілісність України", яку підтримала в тому числі і Французька Республіка, містить заклик "… утримуватись від дій, спрямованих на частковий чи повний підрив … територіальної цілісності України, включно з будь-якими спробами змінити українські кордони через загрозу або пряме застосування сили або інших незаконних засобів". В цьому стосунку планований продаж "Містралів" є ризиком подальшого підриву територіальної цілісності.

З огляду на викладене вище, прошу Вашу Високоповажність донести аргументи цього листа до французького Міністерства закордонних справ.

Олег Панькевич, Заступник Голови політичної партії ВО "Свобода"